یک سال از همراهی آنلاین با تحلیل شبکه اجتماعی گذشت !

وب‌سایت تحلیل شبکه اجتماعی یک ساله شد ! از همراهی مخاطبان عزیز در یک سال گذشته متشکریم.

.

چه زود گذشت. یک سال قبل در چنین روزی یک ماه از ماندنم در خانه می‌گذشت، یک ماه یکپارچه که بعد از حدود هفت سال رخ داده بود، هفت سال حتی تابستان‌ها و عیدها هم نشده بود که مدتی طولانی خانه باشم، چرا؟! برای این که برای هدف‌هایی که برای زندگی‌ام تعیین کرده بودم تلاش می‌کردم، شاید ناظری خارجی اگر به زندگی‌ام تا کنون نظاره کند، بگوید که فقط «اندیشیده‌ای که تلاش کرده‌ای»؛ اما این اندیشه‌ی تلاش را هم دوست دارم. بعد از یک ماه که خانه بودم و کارهای مختلفی انجام دادم، گهگاه حس مفید بودن و اغلب اوغات احساس نامفیدی داشتم، تصمیم گرفتم بعضی از کارهای عقب افتاده‌ای که به بهانه کمبود وقت و… به کناری رها شده بودند را پیگیری کنم. یکی از آن کارها ایجاد پایگاهی برای نشر، توزیع، آموزش و همچنین یادگیری مطالب بیشتر در مورد تحلیل شبکه اجتماعی بود که مدتی از عمرم را صرف یادگیری و اجرای آن کرده بودم؛ این شد که در بیستم مرداد سال گذشته بنیان سایت تحلیل شبکه اجتماعی گذاشته شد؛ که نخستین مطلب سایت و معرفی مختصر و اهداف آن را در (+ و + و +) می‌توانید مطالعه کنید.

در این یک سال ابتدا به طور فردی و بعدها با اضافه شدن دوستانی دوست و همراه به طور گروهی تلاش کردیم مطالبی مفید در زمینه رویکرد نظری و روش تحلیل شبکه اجتماعی در حد سواد و مطالعات و اندوخته‌های خودمان به اشتراک بگذاریم؛ به این امید که افراد دیگری که به این موضوع و روش علاقمند می‌شوند؛ زحمت اولیه کمتری را متحمل شده و بتوانند با سرعت بیشتری به یادگیری مطالب عمیق‌تر و پیشرفته‌تر همت گمارند.

امیدوارم که این تلاش تا بدین جا مثمر ثمر بوده باشد.

مطلبی نسبتا قدیمی را در یک پزشک در اینجا می‌خواندم در مورد «وبلاگ نویسی» با عنوان «بر محبوبیت تمرکز نکنید، سعی کنی مفید باشید!» و باید اعتراف کنم تلاش ما در اینجا در جهت مفید بودن بوده است؛ در جهت اینکه مطالبی ارائه کنیم که حتی برای یک نفر هم که شده راه‌گشا باشد؛ و گهگاه که مخاطبان محترم سایت در قالب کامنت و ایمیل بیان می‌کردند که برخی از مطالب در تحقیق و مطالعه علمی آنها کمک کننده بوده است، خستگی تمام مسیر از تنمان خارج می‌شد.

.

نگاهی گذرا به صفحه آینده سایت انداختم، در آنجا وعده کرده بودیم که آینده‌ای که برای سایت متصور هستیم را با مخاطبان در میان بگذاریم که نظر دهند و همچنین چراغی باشد برای روشن کردن مسیر پیش رویمان که می‌خواهیم در چه موضوعاتی مطالبی را جمع‌آوری و منتشر کنیم. نتیجه حاصل از بررسی و تطابق‌دهی 53 مطلب منتشر شده تا کنون با این عناوین به قرار زیر بود:

    • طرح‌های تحقیقاتی (8)
      • تحلیل شبکه‌های استناد و ارجاع (1)
      • تحلیل شبکه‌های تالیف مشترک (0)
      • تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی (6)

.

از تعداد کم مجموع مطالب که به دلیل تخصصی‌بودن حوزه فعالیت سایت و همچنین مشغله‌های فروان بنده و گروه تحلیل شبکه اجتماعی بوده است و از همپوشانی اعداد و دسته‌ها نیز که بگذریم که به دلیل اشتراک محتوای مطالب در چند دسته است؛ می‌توانم اعتراف کنم که در برخی از دسته‌ها که به نظرم اهمیت زیادی هم داشته‌اند بسیار کم‌کاری کرده‌ایم؛ مثال بارز آن بخش نرم‌افزارها و نحوه استفاده از آنها (که به حق ارائه نحوه استفاده از آنها در قالب متن و تصویر سخت است.)، بخش مقالات و بخش متخصصین تحلیل شبکه است.

.

در یک سال گذشته به لطف اساتید محترم و نهادهای علمی چون دانشگاه مازندران و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی و انجمن کتابداری ایران و انجمن دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شهید بهشتی که به اطلاعات و تجربه ما در زمینه تحلیل شبکه اجتماعی اعتماد نمودند، سه کارگاه و دو سخنرانی در زمینه شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحلیل شبکه اجتماعی ارائه گردید که حاصل آنها برای گروه تحلیل شبکه اجتماعی تجاربی فراوان بوده است که ادامه مسیر را بسیار هموار می‌کند و با شناختی که از میزان علاقمندی مخاطبان و همراهان نسبت به این موضوعات کسب گردیده؛ امید آن است که در آینده با توان و انرژی هر چه بیشتر گام‌هایی گسترده‌تر و تاثیرگذارتر در راه آموزش و نشر اطلاعات علمی در این حوزه برداشته شود.

.

شکی نیست که ادامه مسیر بدون همراهی و همکاری مخاطبان عزیز و ارائه نظرات و پیشنهادات و انتقادات ارزشمند آنها بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین صمیمانه از شما می‌خواهیم که مسیر گذشته ما را مورد بررسی قرار داده و نکاتی که به نظرتان می‌آید مسیر آینده را برای ما روشن‌تر خواهد نمود در قالب کامنت زیر همین مطلب درج فرمایید. امیدوارم در آینده بتوانیم وقت بیشتری را برای تهیه و تدوین مطالب علمی و مفید در زمینه چگونگی انجام تحلیل شبکه اجتماعی صرف کرده و لطف مخاطبان و همراهان سایت را به نحو مطلوب‌تری پاسخ بگوییم؛ در این زمینه همانگونه که در درباره ما گفته‌ایم، دست همراهی افراد علاقمند جهت تهیه و نشر محتوای مفید و علمی در این زمینه را به گرمی می‌فشاریم.

.

در همین زمینه روز جمعه بیستم مرداد 91 گردهمایی آنلاین در میان مخاطبان سایت، محققان و علاقمندان به مطالعه علمی در مورد شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی برگزار خواهد شد؛ از این لینک (گردهمایی آنلاین مطالعه شبکه‌های اجتماعی) می توانید در این گردهمایی شرکت کنید.

.

با تشکر از همراهی همیشگی شما

گروه تحلیل شبکه اجتماعی


برای دریافت رایگان مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید:


7 پاسخ به ‘یک سال از همراهی آنلاین با تحلیل شبکه اجتماعی گذشت !

  1. خسته نباشی برادر
    انشااله گام هایی بلندتر، مفیدتر و پیشروتر در این راه برداریم
    سالی جدید با آغازی جدید

  2. سلام قارداش
    تولدش مبارک باشه، یادش بخیر پارسال تابستون خیلی زحمت کشیدی. انشاالله زحماتت به نتیجه خوبی برسه. شرمنده که کم کاری کردم
    آرزوی موفقیت برات دارم
    یا حق

بیان دیدگاه