پژوهشی بین‌المللی و تطبیقی در باب نحوه استفاده از دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا

محال است کاربر وب و اینترنت باشید و با دانشنامه ویکی‌پدیا آشنا نباشید. و یا در پی جستجوی موضوع و نکته‌ای گذرتان به ویکی‌پدیای دوست داشتنی نیفتاده باشد. ما که در بسیاری از تحقیقات و مطالعات خود مدیون ویکی‌پدیا هستیم.

 خوشحالیم به مخاطبان و همراهان محترم وبسایت تحلیل شبکه اجتماعی اطلاع دهیم که گروه ما در پژوهشی گسترده و بین‌المللی در حال انجام بر روی دانشنامه آنلاین ویکی پدیا مشارکت دارد. این پژوهش توسط پروفسور نیکولاس جولین از دانشگاه تلکام بریتانی و در همکاری با آزمایشگاه عمومی مارسوئین در فرانسه انجام پذیرفته است. در پی این مشارکت نسخه فرانسوی پرسشنامه تهیه شده برای سنجش چگونگی استفاده و همچنین انگیزه‌های کاربران برای بهره‌گیری از امکانات و اطلاعات دانشنامه آنلاین ویکی پدیا به فارسی ترجمه شده و در قالب یک پرسشنامه دو زبانه ارائه شده است. در عکس زیر نسخه فرانسوی پرسشنامه را مشاهده می‌کنید.

French Wikipedia questionnaire

اگر شما نیز به مانند ما در تحقیقات و مطالعات و یا فعالیت‌های روزمره خودتان پیش آمده است که برای جستجوی موردی به ویکی‌پدیا بروید و احساس مدیون بودن نسبت به این دانشنامه ارزشمند دارید، با صرف وقت اندکی از خودتان به این پرسشنامه که با همکاری بنیاد ویکی‌مدیا (بنیاد موسس ویکی پدیا) به اجرا درآمده است پاسخ دهید زیرا تمامی پاسخ‌ها ناشناس بوده و هیچ اطلاعات شناسایی شما در سوالات پرسیده نمی‌شود و در نهایت با تجیمع پاسخ‌ها و بررسی آماری و تحلیل آنها، گزارش نتایج به بنیاد ویکی مدیا نیز ارائه می‌شود که در بهبود و ارتقاء فعالیت‌های آتی این دانشنامه ارزشمند مورد استفاده قرار گیرد. در زیر عکس نسخه ترجمه شده به فارسی را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی زبان در بالای هر کدام از صفحات پرسشنامه امکان تغییر زبان و مشاهده نسخه فرانسوی و یا فارسی وجود دارد.

Persian Wikipedia questions

نکته جالب توجه اینکه پژوهش حاضر در مرحله قبل در میان کاربران فرانسوی زبان انجام پذیرفته و تا کنون ۱۶هزار نفر از کاربرانی که از ویکی‌پدیا به زبان فرانسوی استفاده می‌کنند به این سوالات پاسخ داده‌اند. امیدواریم با مشارکت کاربران فارسی زبان در ایران و تمامی کشورهای دیگر که قادر به مطالعه به زبان فارسی هستند، شناخت خوبی از نحوه استفاده و دلایل و انگیزه‌های استفاده کاربران از ویکی پدیا حاصل آید.

با توجه به اینکه این پژوهش در میان کاربران ایرانی در مرحله ابتدایی قرار دارد و بر اساس نظرات و پیشنهادات کاربران و پاسخگویان اقدام به اصلاح و جرح و تعدیل پرسشنامه خواهد شد، خواهش می‌کنیم نظرات و انتقادات و پیشنهادات‌تان را در قالب کامنت و یا ایمیل (akbari.tabar[at]gmail.com) با ما در میان بگذارید.

در انتهای هر کدام از صفحات پرسشنامه دکمه بعدی و در انتها دکمه ارسال قرار دارد، بعد از مراجعه به لینک پرسشنامه (با کلیک بر روی عکسها و یا لینک پایین این مطلب) می‌توانید اقدام به تکمیل پرسشنامه در یک زمان و حتی موکول کردن ادامه پاسخگویی به زمانی دیگر نمایید.

نکته جالب توجه دیگر اینکه در انتهای این پرسشنامه در جهت تشکر از وقت پاسخگویان، یک مسابقه جذاب قرار داده شده است که پاسخگویان می‌توانند در آن شرکت کنند و امکان برنده شدن یک کارت هدیه را به دست آورند.

لینک پرسشنامه نحوه استفاده کاربران از دانشنامه ویکی پدیا


2 پاسخ به ‘پژوهشی بین‌المللی و تطبیقی در باب نحوه استفاده از دانشنامه آنلاین ویکی‌پدیا

بیان دیدگاه