دهکده اجتماعی؛ راهکار تحقیقاتی آنلاین گروه تحلیل شبکه اجتماعی

بسیار خوشحالیم به مخاطبان و همراهان محترم گروه و وبسایت تحلیل شبکه اجتماعی اطلاع دهیم که بعد از تلاشی میان رشته‌ای در طول شش ماه راهکار مطالعاتی و اپلیکیشن گروه برای سنجش سرمایه اجتماعی مجازی مبتنی بر ترکیبی از رویکردهای نظری شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی تهیه و از دو هفته پیش در حال فعالیت است. در این عکس صفحه ابتدایی این راهکار تحقیقاتی، دهکده اجتماعی را مشاهده می‌کنید.

01

 

این راهکار که «دهکده اجتماعی» نامگذاری شده است و هدف آن کمک به کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی مختلف جهت آشنایی با نزدیکان و مرتبط‌ترین افراد به آنها در این شبکه‌هاست که می‌تواند به نوعی یک دهکده خاص آنان باشد. در این راهکار از امکان سوشال لاگین یا (Social oath) بهره گرفته شده که از جمله امن‌ترین راه‌های ارائه دسترسی به اطلاعات فعالیت در شبکه اجتماعی توسط فرد است و امکان شناسایی فرد توسط اپلیکیشن را فراهم می‌آورد و هیچ کدام از اطلاعات محرمانه مانند آی دی و یا پسورد فرد را در اختیار اپلیکیشن قرار نمی‌دهد. در این نحوه ارائه دسترسی کاربر خودش تصمیم می‌گیرد که چه اطلاعاتی را در اختیار اپلیکیشن قرار دهد یا ندهد. در زیر صفحه ارائه دسترسی فیس‌بوک را مشاهده می‌کنید

1

در طراحی این راهکار از شاخص‌هایی برای سنجش سرمایه اجتماعی، کیفیت زندگی، میزان شهروند شبکه بودن یا نتیزن بودن، سلامت عمومی و همچنین میزان نفوذ و اعتبار فرد نزد دوستانش که بر اساس تجربه دریافت حمایت از این دوستان سنجیده می‌شود به کار گرفته شده که کمک کند ضمن انجام تحقیقی علمی مبتنی بر رویکرد نظری شبکه اجتماعی و سرمایه اجتماعی و همچنین بهره‌گیری از رویکرد روش‌شناختی تحلیل شبکه اجتماعی، خود کاربران نیز نسبت به این شاخص‌ها با ارائه تفسیرهایی مناسب و ساده شناخت کسب کنند و بدانند فعالیت آنها در فضای مجازی در مقایسه با دوستان‌شان چه وضعی دارد. در زیر توضیحات این شاخص‌ها در وبسایت دهکده اجتماعی را مشاهده می‌کنید.

02

مدیر گروه تحلیل شبکه اجتماعی، علی‌اکبر اکبری‌تبار هم‌اکنون در حال گذراندن فرصت مطالعاتی شش ماهه دوره‌ی دکتری خود در دانشگاه تلکام بریتانی در فرانسه است که بعد از اولین برخورد استاد راهنمای ایشان با این راهکار، پیشنهاد ترجمه آن به زبان‌های غیر فارسی مثل انگلیسی، فرانسوی و عربی داده شد که امکان مطالعه‌ی کاربران دیگر زبان‌ها نیز فراهم آید و بتوان مقایسه‌ای میان میزان سرمایه اجتماعی مجازی این کاربران به عمل آورد که هم‌اکنون گروه تحلیل شبکه اجتماعی با همکاری دانشجویان معرفی شده در دانشگاه تلکام بریتانی در حال ترجمه راهکار جهت ارائه به این زبان‌ها است.

در زیر صفحه‌ای که کاربران بعد از پر کردن پرسشنامه سرمایه اجتماعی مشاهده می‌کنند نمایش داده شده که امتیاز فرد و تفسیر ساده‌ی آن است.

12

همچنین پس از پاسخگویی به دو پرسشنامه استاندارد که بر اساس شاخص کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و نیز شاخص بهداشت عمومی ۲۸ سوالی (GHQ28) تهیه شده‌اند کاربر می‌تواند امتیاز سلامت و کیفیت زندگی خود را مشاهده کند.

5 6

 

یکی از دیگر تفاوت‌های بارز این راهکار تحقیقاتی ارائه امکان مقایسه دهکده اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به کاربر است به این معنا که شما می‌توانید مرتبط‌ترین افراد به خودتان در فیس‌بوک و گوگل پلاس (و در آینده نزدیک توییتر و لینکداین) را با یکدیگر مقایسه کنید و نسبت به کسانی که در این دو شبکه بیشترین تعامل را با شما و محتوایی که به اشتراک می‌گذارید دارند شناخت بیشتری کسب کنید. در زیر صفحه‌ی ارائه‌ی دسترسی به گوگل پلاس را مشاهده می‌کنید که بعد از آن عکس مقایسه‌ای مرتبط‌ترین‌ها در دو شبکه ارائه شده است.

1-1 app.socialvillage.ir

در زیر معرفی گروه تحقیقاتی و اعضای مشارکت‌کننده در تهیه این راهکار در وبسایت دهکده اجتماعی را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی هر کدام از اسامی صفحه معرفی آن فرد و رزومه سوابق پژوهشی، آموزشی و اجرایی قابل دریافت و مشاهده است (اعضای تیم دهکده اجتماعی: علی‌اکبر اکبری‌تبار، ابراهیم اسکندری‌پور و احسان احمدی قراچه).

03

 

ممنون می‌شویم این راهکار را بررسی کنید و شاخص‌ها و مدل تحقیقاتی ما را مورد بررسی انتقادی قرار دهید و ما را در جریان نقطه‌نظرات و پیشنهاد خودتان قرار دهید. لطفا این راهکار تحقیقاتی را به دیگران معرفی کنید.

 

لینک وبسایت دهکده اجتماعی

لینک معرفی سوشال لاگین در ویکی‌پدیا


2 پاسخ به ‘دهکده اجتماعی؛ راهکار تحقیقاتی آنلاین گروه تحلیل شبکه اجتماعی

بیان دیدگاه