استفاده بی‌برنامه سازمانها از رسانه اجتماعی سودی ندارد !

این مطلب در قالب یادداشتی در پرونده رسانه‌های اجتماعی در سازمان در شماره سی‌ونهم مجله مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است.

.

حضور یک سازمان در رسانه‌های اجتماعی نمی‌تواند مانند مجموعه‌های غیرانتفاعی باشد !

لزوم مطالعه‌ی چگونگی بهره‌گیری سازمان‌ها از رسانه‌های اجتماعی

علی‌اکبر اکبری‌تبار[1]

.

سازمان‌ها نمی‌توانند به مانند مجموعه‌های غیرانتفاعی در رسانه‌های اجتماعی حضور یابند و یا به شیوه‌ای که افراد برای سرگرمی و گذران وقت از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌گیرند، به فکر استفاده از این رسانه‌ها باشند، بلکه باید با برنامه‌ریزی، شناخت و آگاهی وارد شده و از امکانات این ابزارها استفاده کنند. این متن را با این جملات آغاز کرده‌ام که تاکید کنم سازمان برند و هویتی در میان مخاطبان خود دارد و نمی‌تواند به هر شکل و بدون استراتژی مشخص در رسانه‌های اجتماعی حضور یابد، و همچنین باید به مانیتورکردن نظرات مخاطبان نسبت  به چگونگی حضور آن سازمان در رسانه‌های اجتماعی بپردازد زیرا تاثیر شگرف بر برند آن سازمان، بر منفعت و هزینه و فایده‌ی آن سازمان دارد. بنابراین می‌توان حضور و استفاده سازمان‌ها از رسانه‌های اجتماعی را به دو زیرگروه عمده تقسیم کرد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سازمان و استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای سازمان. معنای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سازمان، بهره‌گیری از آنها برای اشتراک دانش سازمانی و برقراری ارتباط میان کارکنان سازمان است که می‌تواند رویه‌های کاری را تسهیل کند و سرعت بخشد، در این نوع استفاده، باید به کارکردهای رسانه‌های اجتماعی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی تخصصی اشاره کرد که برای سازمان‌ها کارکردهای بسیاری می‌توانند داشته باشند، نمونه شاخصی از این نوع شبکه‌ها که می‌توانند به صورت محدود در داخل سازمان مورد استفاده قرار گیرند شبکه یمر (Yammer) است که با دریافت ایمیل سازمانی امکان عضویت گروهی و تشکیل سازمان کاری در آنجا را می‌دهد که کارکنان سازمان خاص در زیرمجموعه‌ای ویژه از این شبکه که مختص آن سازمان است، به ارتباط و فعالیت بپردازند و رویه‌های کاری سازمان را با بهره‌گیری از این رسانه‌ی اجتماعی تسهیل و تسریع کنند. از سوی دیگر می‌توان از رسانه‌ی اجتماعی برای سازمان بهره جست، به این معنا که به عنوان یک شاه‌راه ارتباطی بسیار نزدیک به مخاطبان جهت برقراری ارتباط با مخاطبان سازمان، معرفی محصولات و خدمات سازمان، کسب شناخت نسبت به تصویر سازمان در میان مخاطبان و اینکه در مورد این سازمان چه می‌گویند، در این فضا حضور یابند. زیرا در این فضا حلقه‌های واسط ارتباطی میان مخاطبان و سازمان بسیار معدود و کم بوده و  امکان برقراری تعاملی دو سویه و بسیار نزدیک با مخاطبان به راحتی فراهم شده است که سرعت دستیابی به نظرات مخاطبان را افزایش داده و امکان اتخاذ راهکار و عکس‌العمل متناسب با این تصویر ذهنی مخاطبان را تسریع می‌نماید. پس به طور خلاصه باید گفت که سازمان‌های مختلف با توجه به اینکه نیازمند صرف هزینه و انرژی جهت حضور در رسانه‌های اجتماعی هستند، باید با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق چگونگی حضور و بهره‌گیری از این رسانه‌های اجتماعی، میزان تاثیرپذیری و بهره‌گیری از کارکردهای این فضا را مشخص نمایند که می‌خواهند به چه شکلی، به چه میزانی و با چه هدفی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. بر اساس این هدف‌گذاری است که سازمان مشخص می‌کند که کدام رسانه‌ی اجتماعی تناسب بیشتری با اهداف سازمان دارد. زیرا همانطور که در مطالب مختلف ذکر شده است، هر کدام از رسانه‌های اجتماعی ویژگی‌هایی منحصر به فرد داشته و کارکردهایی خاص و گه‌گاه متفاوت دارند. هر رسانه‌ی اجتماعی بر اساس سناریوی تدوین شده توسط گروه موسس آن، که می‌تواند آشکارا بیان شده باشد و یا بدون مستندسازی خاصی در طول زمان شکل بگیرد، در نظر دارد که گروه هدف خاصی را تحت تاثیر گذارد و ارتباطات مشخصی را میان اعضای این گروه هدف برقرار کند، برای برقرای این ارتباطات ابزارهای ارتباطی و مدیا‌های متفاوتی از قبل متن، صدا، تصویر، عکس و یا ترکیبی از همه این‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. سناریویی خاص برای حضور افراد در رسانه اجتماعی در قالب نقش‌هایی مشخص دارد که می‌تواند مثلا شامل کاربران عمومی، سازمان‌ها، موسسات تجاری، سازمان‌های عام‌المنفعه، دانشگاه‌ها و… باشد، بر اساس این سناریوی خاص است که رسانه‌ی اجتماعی امکانات مختلفی را در اختیار این افراد و یا گروه‌ها می‌گذارد و می‌بینیم که مثلا پروفایل، پیج، گروپ، کمپانی و… در این رسانه‌های اجتماعی کارکردها و امکاناتی متفاوت دارند. و هرکدام از این رسانه‌های اجتماعی پرایوسی پولیسی و قوانین استفاده‌ای متفاوت دارند که متناسب با هدف‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های کلی آن رسانه‌ی اجتماعی تدوین شده است، بنابراین باید گفت که سازمان‌ها نیازمند بررسی و کسب شناخت دقیق نسبت به نمونه‌های موجود رسانه‌های اجتماعی و سناریوها و امکانات و اهداف متفاوت آنها دارند که اقدام به تصمیم‌گیری جهت حضور در یک یا چند مورد از آنها و یا تاسیس رسانه‌ای اجتماعی مشابه یکی از این موارد نماید؛ بر این اساس نمی‌توان حرکات شتاب‌زده و بدون هدف و نامنسجم صورت پذیرفته توسط برخی سازمان‌های ایرانی در راستای حضور و یا ایجاد رسانه‌ای اجتماعی را توجیه کرد زیرا بعضا نتایجی متفاوت با هدف‌های اولیه این سازمان‌ها به بار می‌آورند. حال باید گفت، در این یادداشت مختصر، هدف سخن گفتن از این امر بود که سازمان باید با آگاهی و شناخت نسبت به رسانه‌های اجتماعی برنامه حضور و بهره‌گیری از آنها را تدوین نماید؛ این موضوع، مسئله‌ای جا افتاده در دنیا و ادبیات رسانه‌های اجتماعی است که متخصصین این حوزه به سازمان‌های مختلف در زمینه هدف‌گذاری و حضور دقیق و مانیتورشده و کنترل‌شده در این فضا کمک می‌رسانند. روش‌ها و ابزارهای مختلفی نیز برای بررسی و مطالعه و کنترل چگونگی حضور سازمان در دو دسته‌ی گفته شده در ابتدای یادداشت وجود دارد که در بهره‌گیری از رسانه اجتماعی در سازمان، چگونگی حضور کارکنان و تاثیر و تاثرات آن بر اشتراک دانش سازمانی و رویه‌های کاری سازمان مورد شناسایی قرار گیرد و از سوی دیگر در بهره‌گیری از رسانه اجتماعی برای سازمان، نیز راهکارهای مختلفی جهت مانیتورکردن چگونگی حضور سازمان در رسانه‌ی اجتماعی و عکس‌العمل‌های مخاطبان نسبت به برند و فعالیت‌های آنها وجود دارد که در قالب دو مقاله ارائه شده در همایش دوم روز رسانه‌های اجتماعی به طور کامل به این موضوعات پرداخته شد و این راهکارها نوید حضوری مثمر ثمر و هدفمند و سودآور برای سازمان‌ها را به همراه دارد.

.

مطالعه دیگر مطالب این پرونده به علاقمندان به رسانه‌های اجتماعی توصیه می‌شود.

.

لینک‌های مرتبط:

وب‌سایت مجله مدیریت ارتباطات


[1] دانشجوی دکتری رفاه اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی؛ Akbaritabar@Gmail.com

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s