تبليغات و بازاریابی با رسانه‌‏های اجتماعی برای رونق کسب‌‏وکارها‬

این یادداشت به قلم ابراهیم اسکندری‌پور در شماره 125 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات و به مناسبت دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

.

با نگاهی اجمالی به فضای رایج در زمینه تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد که حلقه مفقوده در این فضا تسلط نگاه به رسانه‌های اجتماعی با عینک رسانه‌های جمعی است. بدین معنا که هنوز اهمیت اصل اولیه تعامل در این فضا نادیده انگاشته می‌شود و در اغلب موارد از این رسانه‌ها استفاده حداقلی مانند روزنامه یا رادیو تلویزیون می‌شود. بنابراین در اولین گام نیاز است تا ماهیت این گونه جدید از رسانه‌ها کاملاً تبیین شود تا ابتدا تلقی از مخاطب منفعل و پذیرا که میراث نوع نگاه به مخاطب در رسانه‌های جمعی است، به کاربر فعال و تولیدکننده تغییر پیدا کند. سپس هر نوع کمپین بر همین مبنا تعریف و اجرا گردد. شایان ذکر است که به نظر می‌رسد که این نوع نگاه به دلیل تجربه قبلی کارگزاران بازاریابی از فضای رسانه‌های پیشین و فعالیت در آن بستر بوده است که با آموزش و رجوع به الگوهای بین المللی تا حد قابل توجهی قابل اصلاح خواهد بود.

.

از سوی دیگر در خلاء حضور متخصصان بین رشته‌ای در این زمینه که بتوانند با شناخت جنبه‌های رسانه‌ای این پدیده و نیازهای بازاریابی و تبلیغات، پیوند مناسبی بین این موارد برقرار نماید، سبب شکل‌گیری نامتناسب تبلیغات و بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی شده است. برای نمونه عمده صفحات تجاری فارسی تعریف شده در شبکه‌های اجتماعی به دست گردانندگان (ادمین‌های) کاملاً تجربی که معمولاً موفقیت نسبی در جذب کاربر برای صفحات سرگرمی و با محتوای زرد داشته اند، سپرده شده است.

از اینرو به نظر می‌رسد برای تغییر این روند و همگام‌شدن با مسیر جهانی و برای  بهره‌گیری مناسب و حداکثری از این رسانه‌های نوین نیاز به بازتعریف حضور و بهره‌برداری تجاری در این فضا به شدت احساس می‌شود. به بیان دیگر در گام‌های ابتدایی نیاز به آموزش اصول و مبانی شکل‌گیری و گسترش این نوع رسانه وجود دارد که امید است با تداوم برگزاری و نیز گسترش هرچه بیشتر گردهمایی‌های علمی و کاربردی و نشست‌هایی از این دست، نظیر دومین دوره همایش روز رسانه‌های اجتماعی، تحقق یابد.

.

در گام‌های بعدی باید فعالان شاغل در این حوزه با توجه به نیاز و درخواست روز افزون بازار تلاشی پیگیر در زمینه بومی‌سازی بازاریابی و تبلیغات از طریق رسانه‌های اجتماعی را در ایران و با تمرکز بر کاربران ایرانی به انجام رسانند. در اینصورت می‌توان امیدوار بود تا در آینده‌ای نزدیک بتوان شاهد طراحی و انجام کمپین‌های تجاری در این زمینه به شکل کاربردی و  در عین حال روشمند بود.

.

 یکی دیگر از مواردی که سبب شده تا صاحبان صنایع و فعالان حوزه تجارت در ایران رغبت کمتری به این فضاهای جدید نشان دهند علاوه برعدم آشنایی آنها، وجود نداشتن پیشنهادات کمپین با خروجی قابل سنجش و ملموس بوه است که اصطلاحاً نرخ بازگشت سرمایه اولیه و بازه زمانی تحقق آن شفاف و قابل محاسبه باشد. در واقع حلقه مکمل بازاریابی و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، بازار سنجی  و تحقیقات بازار متمرکز متصل به آن است.

.

در همین راستا تلاش شده است تا در سخنرانی با عنوان « تبليغات و بازاریابی با رسانه‌‏های اجتماعی برای رونق کسب‌‏وکارها» به صورت اجمالی موارد گفته شده پوشش داده شود. با همین هدف در این سخنرانی ابتدا به تغییر ماهیت بازاریابی در عصر رسانه‌های اجتماعی و نحوه بهره گیری از آن پرداخته خواهد شد و در ادامه شناخت فضای جدید رسانه‌ای جهت بازاریابی و نحوه تلقی از مشتری/ مخاطب در این فضا بحث خواهد شد. شیوه‌های موثر بازاریابی در فضای رسانه‌های اجتماعی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در این حوزه است که فعالان این حوزه حتماً باید مد نظر قراردهند. در همین راستا تجربه‌های موفق  در حوزه ملی و بین المللی و نیزدلایل برتری آنها  مورد واکاوی قرار می‌گیرد. در ادامه و برای جمع‌بندی نیز راهکارهای عملیاتی در مقیاس بین المللی و ویژگی‌های آن‌ها معرفی خواهد شد و در اتنها نیز با توجه به اهمیت ارزیابی به معرفی راهکارهای ارزیابی و رصد در رسانه‌های اجتماعی پرداخته خواهد شد.

.

امید است تا با ادامه حرکت‌های آموزشی و ترویجی در این زمینه بتوان پاسخگوی نیاز روزافزون بازار به متخصصان تبلیغات و بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی به شکل اصولی باشیم تا این فضا از ابتدا به شکل سیستماتیک و همگام با روند جهانی آن در ایران پیشرفت نماید و حتی علاوه بر تامین نیاز بازاریابی حوزه اقتصادی کشور، بتوان با پرورش متخصصان توانمند، این خدمات را به سایر کشور ها نیز عرضه نمود و سهم هر چه بیشتری از این بازار با رشد بسیار بالا را نصیب کشور عزیزمان سازیم.

.

منبع: شماره 125 ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، سال سیزدهم، تیر 1392.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s