تحلیل شبکه‌های سازمانی در دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی ارائه شد

به همت فعالان رسانه‌های اجتماعی و جواد افتاده عزیز، همایش دوم روز رسانه‌های اجتماعی همزمان با سراسر دنیا در روز یکشنبه 9 تیر 92 برگزار شد.

.

در این همایش که در تالار ایوان شمس و با رویکرد اصلی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌ها برگزار شد؛ مقالاتی حاصل مطالعات نظری و کاربردی در زمینه استفاده سازمانی و یا در راستای اهداف سازمانی از رسانه‌های اجتماعی ارائه گردید. در ابتدای همایش جواد افتاده دبیر اجرایی خوش‌آمد گفت و همانطور که از یک همایش علمی انتظار می‌رود، بلافاصله و بدون فوت وقت اولین مقاله  که نوشته دکتر عقیلی و دو همکارشان بود ارائه شد، سپس آقای دکتر امامی در خصوص تجارب کشورهای دیگر صحبت کردند و بعد از آن آقای دکتر شکرخواه در خصوص الزامات و اقتضائات استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سازمانها سخنانی بسیار آموزنده مطرح کردند. سپس بخش ارائه مقالات با ارائه‌ی امیدجهانشاهی ادامه یافت که در خصوص تجربه سازمان‌های رسانه‌ای در استفاده از رسانه‌های اجتماعی گفت، بعد از آن جلال سمیعی در خصوص تجربه شبکه هنر به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی تخصصی در ایران سخن به میان آورد. بعد از ارائه اکبری‌تبار و رضا قربانی، اسکندری‌پور در خصوص بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای مانیتور کردن فعالیت در این رسانه‌های اجتماعی صحبت کرد. در آخر نیز دکتر سلطانی‌فر در خصوص تجربه استفاده از این رسانه‌های اجتماعی در انتخابات سخن گفته و مقاله‌ی دکتر اصنافی در خصوص استفاده کتابداران از رسانه‌های اجتماعی پایان بخش همایش بود. در ادامه خلاصه‌ای از مقالات ارائه شده توسط اعضای گروه تحلیل شبکه اجتماعی در این همایش مطرح شده است و در انتها لینک‌های مرتبط معرفی گردیده‌اند.

.

در این همایش علی‌اکبر اکبری‌تبار مدیر گروه تحلیل شبکه اجتماعی مقاله‌ای با عنوان «تحلیل شبکه‌های سازمانی؛ چگونه رسانه‌های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی تحول ایجاد می‌کنند؟» را ارائه کرده و ابراهیم اسکندری‌پور یکی از اعضای فعال و محققان گروه تحلیل شبکه اجتماعی مقاله‌ای با عنوان «تبلیغات و بازاریابی با رسانه‌‏های اجتماعی برای رونق کسب‌‏وکارها» ارائه کرد. قابل ذکر است که سازمانهای مختلف پس از آنکه نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی اقبال نشان دادند دو دغدغه مهم دارند، یکی آنکه می‌خواهند بدانند  وضع سازمان آنها و کارکنان و کارمندان بعد از استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری جهت تسهیل فرآیندها چگونه خواهد شد و دوم اینکه در صورت استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات سازمان و ارتباط با مشتریان و مخاطبان، چگونه می‌توانند این حضور سازمان در رسانه‌های اجتماعی را مورد مانیتور و بررسی دقیق قرار دهند. از میان دو مقاله زیر، مقاله اول به موضوع استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سازمان پرداخته و مقاله دوم به موضوع استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای سازمان پرداخته است. خلاصه این مقالات که توسط دبیرخانه همایش تهیه شده است را در ادامه درج کرده‌ایم و لینک دانلود فایل‌های ارائه نیز در انتهای متن قرار داده شده است.

.

علی‌اکبر اکبری‌تبار

نقش رسانه‌های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی تشریح شد

یک دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی «در» و «برای» سازمان‌ها را تشریح کرد.

به گزارش دبیرخانه دومین همایش روز رسانه‌­های اجتماعی، علی اکبر اکبری تبار به ارائه مقاله‌­ای با عنوان «تحلیل شبکه‌­های سازمانی؛ نقش رسانه‌­های اجتماعی در اشتراک دانش سازمانی» پرداخت و گفت: بعد از اقبال سازمان­ها به رسانه­‌های اجتماعی دو بحث مطرح می­‌شود؛ اول بحث بهره‌گیری از رسانه­‌های اجتماعی در سازمان و دوم بحث بهره­گیری از رسانه­‌های اجتماعی برای سازمان‌هاست.

وی با طرح این سوال که شبکه­‌های درون سازمانی چیست؟ اظهار کرد: فرهنگی بر هر سازمان حاکم است و به همین دلیل بافت و نوع نگاه سازمان­ها به مخاطب در سازمان­های مختلف متفاوت است.

اکبری تبار درباره تفاوت و ملاحظات مطالعه شبکه‌­های سازمانی در مقایسه با دیگر شبکه­‌ها گفت: نمونه­‌گیری، مرز شبکه، سطح تحلیل و نوع و محتوای روابط مورد مطالعه می­تواند متفاوت باشد.

وی در ادامه به فرایند اشتراک دانش در سازمان­ سوره مهر اشاره کرد و نتایج شبکه انتقال تجارب کاری و روابط غیررسمی کارکنان انتشارات سوره مهر را ارائه کرد.

این دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی در ادامه درباره تحولات دراشتراک دانش سازمانی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی عنوان کرد: از جمله این تحولات سرعت نقل و انتقال اطلاعات، به هم ریختن مرزهای سازمانی و مکانی، جا به جا شدن راحت تر سلسله مراتب سازمانی، امکان وجود همزمان چندین شبکه رسمی و غیررسمی تاثیرگذارو پیچیدگی­های بیشتر در تحلیل و جمع آوری اطلاعات هستند.

وی در ادامه به طراحی شبکه سازمانی و استفاده از Microsoft lync جهت ارتباط‌دهی کارکنان سازمان سوره مهر اشاره کرد و گفت: ارتباطات مشاهده شده در این شبکه سازمانی مجازی بسیار متفاوت از ارتباطات واقعی است.

اکبری تبار در انتهای سخنان خود یکی از راهکارهای انجام تحلیل شبکه سازمانی آنلاین را استفاده از ONAsurveys عنوان کرد.

.

ابراهیم اسکندری پور

اسکندری پور: باید به اقتئضائات رسانه‌­های اجتماعی توجه کرد

دانشجوی دکترای مدیریت رسانه گفت: هنگامی که از رسانه جمعی به رسانه اجتماعی حرکت می‌­کنید باید اقتضائات آن را مورد توجه قرار دهید.

به گزارش دبیرخانه دومین همایش روز رسانه‌­های اجتماعی، ابراهیم اسکندری پور در مقاله‌­ای با عنوان «تبلیغات و بازاریابی با رسانه‌­های اجتماعی برای رونق کسب و کارها» گفت: با وجود رسانه‌­های اجتماعی، هنوز هم رسانه­‌های جمعی جایگاه خودشان را دارند و در یک کمپین تبلیغاتی باید همه اینها را به صورت یکپارچه ببینید.

اسکندری پور برخی شبکه­‌های اجتماعی ایرانی (فارسی) را کلوب، دوره، وبززز، تبیان، ببینیم و … عنوان کرد و گفت: برخی می­‌پرسند آیا اینها مهم هستند؟ من جواب می­دهم: یکسری مشتری در آنجا وجود دارد. چرا مشتری را که در این شبکه ها هست نادیده می­‌گیرید.

این دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دلیل توجه افراد به شبکه­‌های اجتماعی بین­‌المللی را حضور تجاری بیشتر برندها در این شبکه­‌ها دانست و گفت: حضور تجاری در شبکه و حضور فرد در شبکه، متمایز از هم هستند.

وی با بیان اینکه درگیر کردن مخاطب یک هدف محسوب می­شود، گفت: بازاریابی دهان به دهان درفضای رسانه های اجتماعی خیلی قابل ردگیری تر و راحت تر است.

اسکندری پور در انتها Dell را به عنوان نمونه یک کمپین موفق بین­‌المللی از طریق شبکه­‌های اجتماعی و مک دونالد را به عنوان نمونه کمپین ناموفق بین­‌المللی مطرح کرد.

وی در انتهای سخنان خود دو راهکار نمونه سوشال مدیا مارکتینگ و مانیتورینگ را مطرح کرد.

.

لینک‌های مرتبط:

Advertisements

3 thoughts on “تحلیل شبکه‌های سازمانی در دومین همایش روز رسانه‌های اجتماعی ارائه شد

  1. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتان

    من دانشجوی ارشد it در دانشگاه تربیت مدرس می باشم.جهت انجام یک پروژه دانشجویی برای درس شبکه های اجتماعی با به توجه مطالب مفیدتان حوزه شبکه های سازمانی را انتخاب کرده ام . آبا امکان دارد اصل مقاله مورد اشاره را برایم ارسال نمایید؟

    موفق باشید

  2. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتان
    ایا امکان دارد اصل مقاله خود در زمینه ساختارهای سازمانی را که به ان اشاره کرده اید برای من بفرستید..

    تشکر فراوان

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s