شبکه روابط آشکار یا پنهان ؟

این اولین مطلب در بخش سرمایه اجتماعی و شبکه اجتماعی است. در بررسی سرمایه اجتماعی تقسیم‌بندی‌های مختلفی ارائه شده است که هر یک به فراخور هدف محقق و نظریه‌پرداز در پی آشکارسازی ابعاد خاصی از این مفهوم بوده‌اند. در این مطلب به تقسیم‌بندی سرمایه اجتماعی به آشکار و پنهان و مبتنی بر آن شبکه‌های اجتماعی آشکار و پنهان پرداخته‌ایم.

.

در یک تعریف ساده می‌توان گفت، سرمایه اجتماعی مفهومی جامعه‌شناختی است که به ارتباطات درون و بین شبکه‌های روابط اجتماعی اشاره دارد.(منبع تعریف) در جامعه‌شناسی سرمایه اجتماعی، حمایت و نفع اقتصادی و یا جمعی‌ مورد انتظاری است که از تعاملات و ارتباطات و همکاری میان افراد و یا گروه‌های اجتماعی حاصل می‌شود. (منبع)

.

یکی از دسته‌بندی‌هایی که در زمینه سرمایه اجتماعی طرح شده است تقسیم آن به سرمایه اجتماعی آشکار[1] (ESC) و پنهان[2] (ISC) است که مبتنی بر آن به تمایزات میان شبکه اجتماعی آشکار (ESN) و شبکه اجتماعی پنهان توجه گردیده است، شبکه اجتماعی پنهان[3](IAN) مبتنی بر نسبت دادن‌های محقق و یا بر اساس تفکرات و نظرات محقق و مفسر که صفت‌های مشابه بین افراد را کشف و تفسیر می‌کند مشخص گردیده و بدین طریق محقق شبکه اجتماعی بالقوه را ترسیم می‌کند که هم‌اکنون در میان کنشگرانِ گروه مورد بررسی، برقرار نیست. یک ارتباط آشکار، افراد را بر اساس یک رابطه کاملا مشخص مرتبط می‌کند که با صفت‌هایی نظیر «دوستِ فلانی»، «همکارِ فلانی» مشخص می‌شود، افراد از این ارتباط در بین خود آگاه هستند. یک ارتباط پنهان یا ضمنی افراد را بر اساس شباهت‌های نسبی و نه چندان کامل یا مشابهت‌های ارثی مثل عادت‌های مشابه، علایق مشترک و… ربط می‌دهد؛ و این افراد ممکن است از این نوع شباهت‌های رفتاری، علاقه‌ای و نگرشی در میان خود آگاه نباشند. شبکه‌های ساخته شده مبتنی بر ارتباطات نوع اول را آشکار و شبکه‌های مبتنی بر ارتباطات نوع دوم را ضمنی یا پنهان می‌نامند.

.
در مطالب آینده این بخش به روش‌های مختلفی که برای سنجش و کشف و مصورسازی و مطالعه شبکه‌های روابط پنهان و آشکار و نیز گونه‌های سنجش سرمایه اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.
.
[1] explicit social capital

[2] implicit social capital

[3] implicit affinity network

Advertisements

5 thoughts on “شبکه روابط آشکار یا پنهان ؟

    1. با تشکر از اظهار لطف شما،
      انشاالله که سلسله مطالب مفیدی تدوین و ارائه گردد؛
      از محققان و علاقمندان این حوزه صمیمانه درخواست می کنم با مشارکت و راهنمایی های خود به غنای این مباحثات کمک رسانند

  1. با سپاس از مطالب خوب شما،
    یکی از مهمترین کاربردهای امروزی از شبکه های اجتماعی استفاده از این شبکه برای بهره گیری از خرد جمعی است. بطور مثال در سال گذشته از وبسایت شرکت فلوکس واگن در چین بیش از سی و سه میلیون نفر بازدید نمودند و از طریق آنها 119000 پیشنهاد سازنده برای بهبود و ارتقای نوآورانه این خودرو پیشنهاد ارائه دادند. امروزه شرکت ها با باز کرد فضای کاری خود به جامعه جهانی به نوآوری های خیره کننده ای از این طریق دست یافته اند و البته این ابتدای این راه عظیم است.
    انشالله بیش از پیش ما نیز به قدرت خردجمعی پی ببریم و همگام با دنیای پیشرفته گام برداریم.
    پیروز و موفق باشید

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s