بررسی چهار نشست برگزار شده‌ی پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی

در این مطلب به بررسی نسبتا مفصل چهار نشستِ برگزار شده‌ی پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی در باشگاه وب ایران پرداخته‌ام.

بعد از برگزاری اولین نشست هر بار تلاش کردم مطلبی از سایت را به این جلسات اختصاص بدهم و به خودم می‌گفتم باید به کمک دوستان بشتابم و سهمی از این بار را هم من باید بر دوش سایت تحلیل شبکه اجتماعی حمل کنم، اما متاسفانه مشغولیات کاری و دانشگاهی این اجازه را نداد تا امروز که فرصتی دست داد و آن را غنیمت شمردم که برای این مورد استفاده کنم.

به همت جواد افتاده نویسنده وبلاگ رسانه‌های اجتماعی و همچنین با یاریِ باشگاه وب ایران چهار نشست از سلسله نشست‌های پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی برگزار شده است.

همانطور که جواد افتاده در اینجا توضیح داده است، سرآغاز این نشست به پیشنهاد دوستان شرکت‌کننده در جشن روز رسانه‌های اجتماعی بوده است، و جهت گردهم‌آوردن پژوهشگرانی که از رشته‌های مختلف به تحقیق علمی و دانشگاهی در مورد انواع رسانه‌های اجتماعی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌پردازند، برگزار می‌گردد. حرکت بسیار خوب و قابل تحسینی است که به عنوان یکی از مصادیق شکل‌گیری اجتماع علمی حول موضوع خاص و بحث و تبادل نظر میان محققان آن موضوع، می‌توانم بگویم که از اتفاقات نادر در فضای علمی کشورمان است که به همت دوستان شکل گرفته و تا کنون ادامه یافته است و امیدوارم با بذل توجه دوستان دیگری که در این زمینه به تحقیق می‌پردازند این جلسات با شور بیش از پیش ادامه یابد.

.

جلسه اول (جلسه مقدماتی)

نشست اول رسانه‌های اجتماعی
نشست اول رسانه‌های اجتماعی

در جلسه اول این سلسله نشست‌ها که خلاصه‌ای از وقایع آن را در اینجا بخوانید، اصول و اهداف کلی به شیوه‌ای دموکراتیک و با نظرخواهی از حضار نشست تعیین شد. اینکه اعضای شرکت‌کننده در این جلسات به اتفاق خواستار طرح مباحثات و مطالب علمی و بررسی دانشگاهی و علمی رسانه‌های اجتماعی بوده‌اند و این روال تا کنون ادامه یافته است برای من بسیار خوشحال‌کننده بود. اصول کلی توافق شده در میان دوستان این موارد بودند:

– ارایه تحقیقات و یافته های علمی در حوزه رسانه های اجتماعی

ایجاد بانک اطلاعاتی از پژوهش ها و پژوهشگران رسانه های اجتماعی ایران

– ایجاد همدلی و فرصت دیدار پژوهشگران رسانه های اجتماعی

– اشتراگ گذاری ایده های جدید در حوزه رسانه های اجتماعی 

همانطور که در بالا گفتم و از این اصول نیز مشخص است هدف اصلی این نشست‌ها ارائه یافته‌های علمی و ایجاد بستری برای آشنایی محققان این حوزه بوده و هست و تلاشی جهت ایجاد اجتماع علمی این پژوهشگران است. تصمیمی اتخاذ شد که طی جلسات بعدی هر کدام از دوستان نتایج مطالعات خود را ارائه کنند.

.

جلسه دوم (روش‌های تحقیق علمی بر روی شبکه‌های اجتماعی مجازی)

نشست دوم رسانه‌های اجتماعی
نشست دوم رسانه‌های اجتماعی

جلسه دوم موضوع روش‌های تحقیق علمی بر روی شبکه‌های اجتماعی مجازی بررسی شد که بنده برای  ارائه در خدمت دوستان بودم و خلاصه مباحث آن نشست را در اینجا می‌توانید بخوانید. در این جلسه که حکم مقدمه‌ای برای جلسات بعدی را داشت تلاش کردیم روش‌های ممکن و موضوعات و ایده‌های تحقیقی انجام شده و قابل انجام را مورد بحث و بررسی دقیق قرار دهیم که با مناظره طولانی و مشارکت فعالانه حضار جلسه همراه شد که برای بنده جلسه پرباری بود و نویدبخش جلساتی پربار در آینده بود. هدف اصلی ارائه بنده در آن جلسه این بود که به اهمیت نوع رویکرد خودمان نسبت به این شبکه‌ها در تحقیق علمی بر روی آنها بپردازم، زیرا این نوع رویکرد خاص است که در تعیین و طرح مسئله تحقیق بسیار نقش بازی می‌کند و کل سمت و سوی تحقیق را مشخص می‌کند؛ به عبارت دیگر محقق با نوع نگاه خاصی که دارد، به طرح مسئله‌ای خاص که متمایز و متفاوت از مسائل دیگر محققان است می‌پردازد که به تبع نظریات متفاوت و نیز روش گردآوری و تحلیل داده‌ی متفاوت می‌طلبد و در آخر نیز نتایجی دیگر گونه به دست می‌دهد. در آن جلسه سوالات و مباحثی نیز پیرامون رسالت تحقیق و اینکه باید هدفی عملی و اجرایی داشته باشد یا اینکه فقط به دنبال بسط و گسترش تئوریک و نظری این حوزه باشد نیز رخ داد که گونه‌ای از این بحث نیز در انتهای همایش رسانه‌های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات رخ داد که مطلبی را در اینجا در آن مورد نوشتم (و لینک مطالب دوستان را نیز دارد).

.

جلسه سوم (در حاشیه همایش رسانه‌های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات)

 همایش رسانه‌های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

عکس‌های استفاده شده در ساخت تصویر بالا توسط آقای رامتین فرزاد گرفته شده است

داوطلب بعدی برای ارائه سخنرانی در جلسه بعد آقای جهانشاهی نویسنده وبلاگ روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه بودند که این نشست با همایش پژوهشگاه همراه شد و قرار شد نشست در حاشیه این همایش برگزار گردد. خلاصه‌ای از مباحث طرح‌شده در ارائه ایشان در این همایش را در اینجا بخوانید.

.

جلسه چهارم (شبکه وندی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی اینترنتی)

جلسه چهارم رسانه‌های اجتماعی
جلسه چهارم رسانه‌های اجتماعی

این عکس توسط آقای پدرام الوندی گرفته شده است

امشب 30 بهمن ماه نشست چهارم برگزار شد که باید خسته نباشید به جواد افتاده و باشگاه وب ایران بگویم، به مانند جلسات قبلی این جلسه نیز جوی صمیمانه و علمی داشت؛ ویژگی خاص این جلسات این بوده است که طی هر کدام از آنها من یک یا چند نفر از دوستانی را که به صورت آنلاین می‌شناختم را در فضای آفلاین و به صورت حضوری ملاقات کرده‌ام، از جمله آنها ملاقات با دکتر حسین امامی نویسنده وبلاگ روابط عمومی، و آقای پدرام الوندی در جلسه اول، ملاقات آقای اسلامی‌زاد در جلسه دوم (که زحمت طراحی قالب جدید سایت را نیز ایشان کشیده‌اند) و ملاقات آقای دکتر منصور ساعی و آقای جهانشاهی در جلسه سوم و ملاقات آقایان امیرمهرانی و آقای لامعی در جلسه چهارم (امشب) بوده است. که باید اعتراف کنم ملاقات آقای مهرانی و آشنایی با طرز نگاه و رویکرد ایشان که مدتهاست مشتری وبلاگشان هستم یکی از مواردی بود که به دنبال فرصت مناسب برای آن می‌گشتم که خوشبختانه در این جلسه مهیا شد.

در جلسه چهارم، که شرح مفصل آن را در اینجا بخوانید، ابراهیم اسکندری‌پور به ارائه روش تحقیق جدید شبکه نگاری برای مطالعه شبکه‌های اجتماعی مجازی پرداخت که در زمره روش‌های دارای رویکرد کیفی می‌باشد و تلاش می‌کند تحلیل عمیق و دارای گستره محدود ارائه دهد و به دنبال تعمیم‌دهی نتایج به کل شبکه نیست، از جمله مزیت‌های این روش تحقیق رویکرد عمیق آن در مطالعه است.

امیدوارم جلسات بعدی پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی نیز به مانند چهار جلسه گذشته با شور و نشاط برگزار شود و هر بار تحقیقات و ایده‌های مطالعاتی جدیدی را در این جلسات بشنویم و به بحث بگذاریم.

برای دریافت رایگان مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید:

10 thoughts on “بررسی چهار نشست برگزار شده‌ی پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی

  1. سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان
    تشکر از آقای اکبری تبار بابت اطلاع رسانی خوب
    و عذرخواهی مجدد از آقای افتاده و سایر دوستان بابت عدم حضور
    انشالله برنامه بعدی را بتوان حتما در خدمت باشم و کار خود را ارائه بدهم
    راستی برنامه بعدی سال آینده است یا پایان اسفند؟
    به امید دیدار همه

  2. درود
    دوست ندارم بگویم فشار کاری نگذاشت برسم به این جلسه‌های خوب. که من جزو کسانی هستم که همیشه برای کارهای خوب وقت دارم.
    فقط این حسرت سه جلسه برای من ماند و نتوانستم خودم را برسانم. هر سه جلسه را جای دیگری بودم و کاری نمی‌توانستم بکنم.
    ان شاا… در ادامه باشم.

  3. خيلي متشكرم قربان. جلسه‌ي خوبي بوده به نظرم. مباحث خوبي هم به‌نظرم مطرح شده. بخصوص بحث قوم‌نگاري اينترنتي برام جالب بود. مدت‌ها بود در باره‌ش فكر مي‌كردم. خيلي خوب بود. ممنون.

  4. سلام.امیدوارم حالتون خوب باشه .ممنون و تبریک به خاطر این سایت فوق اعاده.من دانشجوی کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات هستم .ترم آخرم و موضوع پایان نامه رو ایجاد،تحلیل و مدیریت شبکه های اجتماعی انتخاب کردم.تقریبا تازه شروع کردم .خیلی ممنون میشم منو در رفتن این مسیر کمک کنید .اگه میشه راهنماییم کنید برای شروع از چه منابعی شروع به کار کنم؟؟؟

  5. البته احتمالا در جلسه دفاع آقای میلاد صادقی که در مورد چگونگی جریان اطلاعات در فیس بوک هست شرکت کنم و به نظرم موضوع ایشون خیلی در این زمینه کمکم کنه و بتونم دید بهتری پیدا کنم

پاسخی بگذارید

