به‌کارگیری تحلیل شبکه اجتماعی در توسعه منابع انسانی: روش‌شناسی نوین

نویسنده مهمان: علی محمدی مهموئی

مطلب حاضر خلاصه و ترجمه‌ای است از مقاله‌ی:

 «Social Network Analysis in Human Resource Development: A New Methodology»

 نوشته‌ی جان پل هاتالا[1] از دانشگاه دولتی لویزیانا[2].

.

این مقاله از طریق مرور جامع ادبیات پیشین به قابلیت به کارگیری تحلیل شبکه اجتماعی در رشته‌ی توسعه منابع انسانی می‌پردازد. مرور ادبیات نشان می‌دهد که شماری از رشته‌های دیگر این روش‌شناسی خاص را به کار گرفته‌اند، که در توسعه و ارائه‌ی نظریات به آنها کمک کرده است. تحلیل شبکه اجتماعی، نوعی روش‌شناسی برای بررسی و مطالعه‌ی ساختار میان افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها است که به توضیح تنوع‌های موجود در باورها، رفتارها و دستاوردها کمک می‌کند. این مقاله به سه بخش اصلی تقسیم شده است: الف) نظریه شبکه اجتماعی، ب) روش تحلیل شبکه اجتماعی و ج) رویکرد شبکه اجتماعی و کاربرد آن در توسعه منابع انسانی. مقاله ابتدا به ارائه نگرش کلی در مورد تئوری شبکه اجتماعی و تحلیل شبکه اجتماعی می‌پردازد. ثانیا فرایندهای اجرایی به کارگیری تحلیل شبکه اجتماعی تشریح می‌گردد و ثالثا به کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی در رشته‌ی توسعه منابع انسانی اشاره می‌گردد. بر اساس نتایج این مقاله پیشنهاد می‌شود که تحلیل شبکه اجتماعی می‌تواند مشکلات و سختی‌های نظریه‌پردازی در زمینه‌ی توسعه منابع انسانی را در زمینه‌های توسعه سازمان، تغییر سازمانی، یادگیری و آموزش سازمانی، کاهش دهد.

.

کوتاه دربارۀ نویسنده مطلب:

علی محمدی مهموئی دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت منابع‌انسانی دانشگاه علامه‌طباطبایی است که در فاز مطالعاتی پژوهش خود در زمینه‌ی کاربرد تحلیل شبکه اجتماعی جستجوهایی داشته و مطالعاتی انجام داده است و در آینده درصدد انجام پژوهشی علمی با استفاده از روش و رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی در رشته‌ی مدیریت منابع انسانی است.

.

لینک‌های مرتبط:

– لینک دانلود مقاله انگلیسی

– ایمیل نویسنده مهمان: A.Moh1987@yahoo.com

 


[1] JOHN-PAUL HATALA

[2] Louisiana State University


برای دریافت رایگان مطالب جدید ایمیل خود را وارد کنید:

6 thoughts on “به‌کارگیری تحلیل شبکه اجتماعی در توسعه منابع انسانی: روش‌شناسی نوین

  1. سلام بنده در حال انجام پایاننامه ای در حوزه تحلیل شبکه ای هستم، فعلا در حد پروپوزال. فکر می کنم تنها افراد خبره در این حوزه در ایرن شما دوستان ارجمند باشید. کمی در خصوص استفاده از نرم افزارها نگرانی دارم و به دلیل وقت کم می ترسم پایان نامه ام با مشکل برخورد کند. من برای تحلیل روابط ذی نفعان کلیدی از این روش قصد استفاده دارم. عاجزانه خواهشمندم لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.

  2. با عرض سلام و خسته نباشید؛ به ترجمه فارسی مقاله فوق نیاز دارم. از کجا می تونم تهیه کنم؟ در صورت امکان ترجمه فارسی مقاله فوق رو به ایمیل بنده ارسال می کنید. با تشکر

  3. سلام. به ترجمه فارسی مقاله فوق نیاز دارم. از کجا می تونم تهیه کنم؟ در صورت امکان ترجمه فارسی مقاله فوق رو به ایمیل بنده ارسال می کنید. با تشکر

  4. با سلام. به ترجمه فارسی مقاله فوق نیاز دارم. از کجا می تونم تهیه کنم؟ در صورت امکان ترجمه فارسی مقاله فوق رو به ایمیل بنده ارسال می کنید. با تشکر

پاسخی بگذارید

