ایده‌های گاهگاهی و دغدغه‌هاتون رو جدی بگیرید

دغدغه‌هاتون رو جدی بگیرید؛ چی شد که من به تحلیل شبکه اجتماعی روی آوردم

توی این متن خودمانی می‌خوام با توجه به اهمیت توجه به ایده‌ها و افکاری که به ذهن میاد، در مورد ایده‌های مختلفی که باعث شد من به سمت گروه‌سنجی و بعد هم تحلیل شبکه اجتماعی متمایل بشم صحبت کنم. در مورد اهمیت توجه به ایده‌هایی که گاهگاهی به ذهنتون میاد متن آقای امیر مهرانی رو در اینجا حتما بخونید.

اگه بخوام از گذشته‌های نسبتا دور شروع کنم باید به سوالاتی که همیشه توی خونه و خانواده در مورد ارتباطات فامیلی از پدر و مادرم می‌پرسیدم شروع کنم، اینکه فلانی کیه فلانی می‌شه؟ اینکه فلانی چیکاره‌ی من می‌شه و از این حرفها که خیلی از مواقع حوصله خانواده سر می‌رفت و از جواب دادن طفره می‌رفتن، اما یه نفر بود که همیشه برای این سوالات من پاسخ داشت، دایی‌ام، اون که خودش علاقه زیادی به ارتباطات فامیلی و نسبی داشته و داره، همیشه توی این مورد راهنماییم می‌کرد و سعی می‌کرد مفهوم شجره خانوادگی رو برام جا بندازه. جالبه که خودش هم شجره کل فامیل رو شامل تمام افرادی که تونسته بود اطلاعاتی ازشون به دست بیاره نوشته بود و هر نوزاد تازه‌ی فامیل رو هم به این شجره‌نامه اضافه می‌کرد.

مدت زیادی از اون زمان گذشت، تا سال چهارم و ترم هفتم دانشگاه توی رشته پژوهشگری اجتماعی که درس تکنیک‌های خاص تحقیق رو داشتیم و در قالب اون درس کتاب تکنیک‌های خاص تحقیق دکتر رفیع‌پور رو بهمون درس دادن که مبحثی در مورد گروه‌سنجی (Sociometry) داره. بعد از آشنایی با گروه‌سنجی و روش به کار بردن اون یه روز توی خوابگاه نشسته بودم که تصمیم گرفتم گراف ارتباطات اجتماعی خودم رو در فاصله زمانی یکسال ترسیم و با هم مقایسه کنم، توی اون کتاب به نرم‌افزارهای این کار اشاره‌ای نشده بود و من هم آشنایی با اونها نداشتم این شد که قلم ورداشتم و دستی کلیه ارتباطات خودم رو در قالب گروه‌های مختلف و نقش‌های مختلفی که در قالب اون گروه‌ها بر عهده داشتم کشیدم. نتیجه اون شد این دو تا عکسی که پایین می‌بینید، کیفیت‌شون کم هست چون اسکنر دم دست نداشتم و با دوربین موبایل عکس گرفته شده. عکس اول مربوط به ارتباطات من در نیمه‌ی اول سال 85 هست که به سبب فعالیت‌هایی که انجام می‌دادم توی گروه‌های مختلفی هم عضو بودم.

عکس دوم که در پایین هست مربوطه به شبکه‌ی روابط اجتماعی و خصوصی من در آذر ماه 1386 که تقریبا یکسال و نیم بعد از عکس اول رو نشون می‌ده و همونطور که مشخص هست کلی از گروه‌ها کم شده و ارتباطات شکل متفاوتی به خودش گرفته.

(این دو طرح در تاریخ 23 آذر 1386 کشیده شدن؛ دوست دارم سر یه فرصت داده‌های این ارتباطات رو وارد نرم‌افزار تحلیل شبکه اجتماعی کنم که حتما گراف‌هایی که با نرم‌افزار ترسیم می‌کنم رو هم به این مطلب اضافه می‌کنم.)

از این مورد هم مدتی گذشت و درگیری‌های مختلف مربوط به آزمون کارشناسی ارشد و بقیه موارد باعث شد کلی از این موضوع و علاقه نسبت به اون دور بمونم؛ تا اینکه وقتی ارشد می‌خوندم یکی از دوستان عزیزم روح‌اله جلیلی (نویسنده وبلاگ راهبرد) که طی یه پروژه داشت با استفاده از نرم‌افزار تحلیل شبکه یوسی‌نت (Ucinet) یه سری داده رو مورد تحلیل شبکه اجتماعی قرار می‌داد باهام در این مورد صحبت کرد و این نرم‌افزار رو به من معرفی و فایل‌های چگونگی استفاده از اون رو در اختیارم قرار داد. (روح اله جلیلی در مورد تحلیل شبکه اجتماعی و همچنین به کار بردن نظریات مختلفی که می‌خونیم در زندگی واقعیمون مطلب جالبی اینجا نوشته)

در قالب درس جامعه‌شناسی علم و تکنولوژی در مقطع ارشد که با دکتر قانعی‌راد داشتم مقاله ایشون رو با عنوان «وضعیت اجتماع علمی در رشته‌ی علوم اجتماعی» رو مطالعه کردم که از اینجا می‌تونید اون رو دانلود کنید. در این مقاله ایشون به وضعیت تعاملات و ارتباطات در میان اصحاب رشته علوم اجتماعی پرداخته و اینکه اجتماع علمی حول این رشته در ایران شکل نگرفته و یا بسیار ناقص بوده و هست. یکی از دغدغه‌هام بررسی میزان و چگونگی شکل‌گیری اجتماع علمی و بررسی چگونگی ارتباطات و تعاملات میان افرادی بود که توی حوزه و رشته‌ی علوم اجتماعی فعال‌اند.

برای پایان نامه ارشدم چند تا موضوع مختلف رو در نظر داشتم که مهم‌ترین‌شون ادامه کار پایان نامه کارشناسی‌ام در یه سطح پیشرفته‌تر بود که باهاش موافقت نشد، به توصیه استاد راهنمام دکتر ساعی به موضوعات دیگه داشتم فکر می‌کردم. یکی از موضوعاتی هم که به ایشون پیشنهاد دادم همین بررسی اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی بود. (که در قالب طرحی تحقیقاتی الان دارم روی این موضوع کار می‌کنم و به زودی در مورد اون مطالبی رو اینجا به اشتراک می‌گذارم) پیشنهاد استادم باز هم کار روی موضوعی بود که بیشتر بدیع باشه.

 به موضوعات مختلفی فکر می‌کردم تا اینکه طی مباحثه با یکی از دوستان دیگرم، ابراهیم اسکندری‌پور، به این ایده رسیدم که می‌شه روش تحلیل شبکه اجتماعی رو در بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی به کار برد. آقای اسکندری خودش با استفاده از یکی از روش‌های کیفی به شبکه‌نگاری (Netnography) شبکه‌های اجتماعی مجازی علاقه داشت که چکیده‌ی کار ایشون رو که در همایش شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره ارائه شد رو می‌تونید اینجا بخونید و فایل صوتی اون رو دانلود کنید.

بعد از شکل‌گیری این ایده به دنبال یادگیری چگونگی انجام تحلیل شبکه اجتماعی رفتم که وقت زیادی برای آموزش این روش و چگونگی جمع‌آوری داده‌های رابطه‌ای (که تعریف این نوع داده‌ها رو می‌تونید اینجا بخونید) و همچنین چگونگی استفاده از نرم‌افزارهای تحلیل شبکه اجتماعی و تطابق دادن اونها با داده‌های فارسی صرف کردم.

در حین انجام پایان نامه‌ام هم با دوستان مختلفی آشنا شدم که چیزهای زیادی در مورد تحلیل شبکه از اونها یاد گرفتم از جمله دوستانم در رشته مهندسی کامپیوتر که من رو با بررسی ارتباطات با رویکرد مهندسی آشنا کردن و در جریان تحقیقاتشون در این زمینه قرار دادن. بعد از اتمام پایان نامه و دوره کارشناسی ارشد هم اتفاقات جالب دیگه‌ای رخ داده که از جمله اونها آشنایی‌ام با خانم دکتر مرتاجی بوده که روی شبکه‌های اجتماعی و سلامت کار می‌کنن و خوشبختانه همکاری نسبتا خوبی میان ما شکل گرفته و با توجه به اینکه دکتری رو در دانشگاه علامه طباطبایی در گرایش رفاه اجتماعی ادامه می‌دم احتمال زیادی وجود داره که به حوزه‌ی تحلیل شبکه‌ی اجتماعی و سلامت وارد بشم. تا چه پیش آید …

خلاصه اینکه به بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارتباطات و روابط اجتماعی شکل گرفته در این شبکه‌ها با رویکرد کمی و با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی علاقمند شدم و یه جورهایی بازگشتم به پیگیری علائق و ایده‌هایی که همونطور که گفتم به گذشته‌ی خیلی دور بر می‌گرده و خوشحالم که تمامی این اتفاقات باعث شد حوزه‌ای رو به عنوان حوزه‌ی تخصصی کار علمی خودم انتخاب کنم که علاقه بسیاری به اون داشته و دارم و این باعث می‌شه وقت و انرژی خوبی روی این موضوع صرف کنم.

اینجا از همه دوستان و استادان محترمی که باعث شدن من به این سمت متمایل بشم تشکر می‌کنم و برام خیلی جالبه که اتفاقات مختلف و گاها غیرمشابهی اینطوری رخ دادن که همگی به یه موضوع واحد ختم شدن، شاید هم همون بحث توجه انتخابی بوده که باعث شده از میان اتفاقات مختلف و گوناگون این موضوعات توجهم رو جلب کنه. به همین خاطر این مطلب رو نوشتم که هم تجربه‌ام رو در اختیار دوستان علاقمند بگذارم و هم روی این نکته تاکید کنم که به ایده‌هایی که گاها به ذهن‌تون می‌رسن توجه کنید و اونها رو جدی بگیرید و همونطور که آقای مهرانی در اینجا گفتن حتما این ایده‌ها رو یادداشت کنید که سر فرصت بهشون بپردازید و پخته‌تر و کامل‌ترشون کنید. این رو هم از من به خاطر داشته باشین که اگر حوزه کاری و موضوع فعالیت‌تون رو بر اساس علائقتون انتخاب کنید نه تنها از کار در اون حوزه خسته نمی‌شید بلکه وقت و انرژی بسیار بیشتری صرف کرده و موفقیت بیشتری هم کسب می‌کنید.

11 thoughts on “ایده‌های گاهگاهی و دغدغه‌هاتون رو جدی بگیرید

  1. مطلب جالبی بود. اصولا هرکدوم از ماها در کارهایی خوب هستیم و به اصطلاح در انجام کارهایی استعداد داریم. نشونه خوب بودن در یک کاری اینه که در طول زندگیمون کارهایی رو تکرار می‌کنیم و همیشه در انجام دادن اون کارها هم راحت و مسلط هستیم. حالا برای شما هم همین موضوع ظاهرا اتفاق افتاده. از کودکی تا الان موضوع روابط اجتماعی تکرار شده و به شکل شبکه‌های اجتماعی نمایان شده. امیدوارم که موفق باشید.

    1. ممنون جناب مهرانی

      لطف کردین سر زدین

      درسته، کاملا موافقم، وقتی موضوعی رو بر اساس علاقه و استعداد انتخاب کنیم به راحتی و بدون فشارهای مختلف وقت و انرژی خودمون رو روی اون موضوع متمرکز می کنیم نمونه این مورد برای من، شما هستین که جمله اولتون توی قسمت درباره من سایتتون کاملا بر این موضوع صحه میگذاره که «معمولا مرزی بین استراحت و کار ندارم». و یا مواردی که در مورد کودکیتون عنوان شده.

      موفق باشید

  2. می بینم که قضیه ریشه یابی شده و آقای اکبری قضیه را از دوران طفولیت تا کنون شرح دادن ! این وسط اسم ما هم که روشد!! (اسمایلی؛ نمی خواستم ریا بشه!!!)
    ایشالا که سریعتر این جریان گردهمایی بچه های شبکه کار شکل بگیره همه بیان نحوه از راه به در شدنشون و به این راه کشیده شدنشون رو تعریف کنن. عجب جلسه ای بشه (شبیه اِن اِی بچه های گودری!!!!!!)

پاسخی بگذارید

