مفاهیم کلیدی تحلیل شبکه اجتماعی (2)

در ادامه مطلب قبل با عنوان مفاهیم کلیدی تحلیل شبکه اجتماعی (1)، در این مطلب به ارائه تعاریف 4 مفهوم دیگر از لیست 12 مفهوم انتخاب شده پرداخته‌ام.

.

منابع هر مفهوم در 2 مطلب اول به شکل منبع‌نویسی رایج در مقالات فارسی ارائه شده و لیست مفصل همه منابع در مطلب آخر (سوم) به اشتراک گذاشته خواهد شد.

.

مفاهیمی که در این مطلب تعریف شده‌اند عبارتند از:

.

  • داده­های رابطه­ای (Relational Data)
  • نیرومندی ارتباط
  • پیوند (Tie)
  • مولفه (Component)
_______________________________________________________

داده­های رابطه­ای: دو گونه اصلی داده­ها، داده­های خصوصیتی[1] و داده­های رابطه­ای[2] می­باشد، داده­های رابطه­ای شامل ارتباطات، گره­ها، اتصالات، ضمائم (پیوست­ها و قرارها) گروه و جلسات است که فردی را به فرد دیگر مرتبط ساخته و نمی­تواند به ویژگیهای عاملان فردی صرف تقلیل یاد؛ داده­های رابطه­ای در مرکز دغدغه­های اصلی سنت جامعه­شناختی قرار دارند، زمانی که این سنت بر تحقیق در مورد ساختار کنش اجتماعی تاکید می­کند. روابط، ساختارها را خلق می­کنند، بنابراین دغدغه­های ساختاری جامعه­شناسی می­تواند با جمع­آوری و تحلیل داده­های رابطه­ای برطرف گردد بر خلاف و عکس موارد گفته شده، اغلب متون موجود در مورد روش­های تحقیق، بر تحلیل­های متغیری برای تحقیق بر روی داده­های خصوصیتی متمرکز شده­اند. (اسکات، 2000: 2-4، دنوی و همکاران، 2005: 31 و 51) اولین و مهم­ترین تفاوت میان داده­های شبکه اجتماعی و دیگر تحقیقات معیار اجتماعی و رفتاری این است که داده­های شبکه­ای متشکل از آزمون یک یا چند نوع رابطه در میان مجموعه­ای از کنشگران است. (واسرمن و فاوست، 1994: 43)

_______________________________________________________

نیرومندی ارتباط: روابط از نظر نیرومندی با هم فرق دارند و این امر اغلب با نوع رابطه ارتباط دارد. نیرومندی متفاوت است و این تفاوت تابع (1) شدت عاطفی، (2) اعتماد، (3) زمان صرف شده، (4) دو سویگی است. (گرانووتر 1973). هر چه دو نفر بیشتر از نظر عاطفی با همدیگر درگیر شوند، بیشتر به همدیگر اعتماد کنند و زمان زیادی را با همدیگر سپری نمایند، و کنش­های همدیگر را دو سویه­تر نمایند، رابطه­ی آنها قوی­تر خواهد بود. (میرزایی، 1389: 21)

_______________________________________________________

پیوند: نیرومندی یا قوت روابط اجتماعی در زندگی روزمره نوسان دارد، و آزمون مقطعی یک پیوند[3] دارای ارزش 3 ممکن است در روز دیگری دارای ارزش 2 باشد. پیوند یک واژه­ی عام برای لبه یا آرک است، و بافت تعیین می­کند که کدام­یک به کار روند: نزدیکی دوستی فرق می­کند، و در یک دوستی خوب، یک بی­تماسی نیم­ساله بر کل آن دلالت ندارد. مساله­ی مهمی که مطرح می­شود این است که آیا در ورای یا پس از تمایز بین «پیوند» و «عدم پیوند»، نتیجه­ی مطالعه به واسطه­ی جمع­آوری داده­ها آن­قدر بهبود می­یابد تا ارزش­های پیوند از هم متمایز شوند. (میرزایی، 1389: 26، اسکات، 2000: 63-65)

_______________________________________________________

مولفه: مولفه[4] مجموعه­ای از گره­ها است که در آن هر گره می­تواند از طریق یک مسیر یعنی پیوند زنجیره­ای[5] از خط­ها به گره­ای دیگر برسد؛ بنابراین یک مولفه را به اصطلاح نگاره­ی پیونددار[6] می­نامند. (میرزایی، 1389: 22، واسرمن و فاوست، 1994: 109-110، گلی و همکاران، 1386: 49، دنوی و همکاران، 2005: 68، اسکات، 2000: 101) در بخش شناسایی زیرگروه­های همبسته در شبکه از استخراج مولفه­ها به عنوان یکی از روش­ها می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر چندین مولفه قابل شناسایی هستند.

.



[1] Attribute Data

[2] Relational Data

[3] Tie

[4] Component

[5] Concatenation

[6] Connected Graph

Advertisements

3 thoughts on “مفاهیم کلیدی تحلیل شبکه اجتماعی (2)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s