همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان

علی اکبر اکبری تبار، دکتر علی ساعی، دکتر ابراهیم خدایی

مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان در شبکه‌های اجتماعی مجازی؛مطالعه موردی شبکه اجتماعی متخصصان ایران، یو 24

از طریقهمایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان.

مقاله ی ارائه شده در همایش مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان که در مورد شبکه‌ی اجتماعی مجازی متخصصان ایران ، یو 24 انجام دادم

چکیده مقاله
مقاله حاضر بر اساس طرحی شبه آزمایشی، برای کسب شناخت نسبت به فعالیت­ها و پویایی­های گروهی و سنجش و مقایسه مسئولیت­پذیری مدیران جوان گروه­ها در شبکه­های اجتماعی مجازی بوده است. جوانان در میان اقشار سنی جامعه بیشترین استفاده­کنندگان از اینترنت می­باشند و از طرفی دیگر در شبکه­های اجتماعی مجازی نیز حضور جوانان بسیار گسترده است، در مقاله حاضر جهت بررسی وضعیت مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان، به ساختار و بخش­های مختلف مشترک در میان شبکه­های اجتماعی مجازی رجوع شده و از میان بخش­های مختلف بخش گروه­ها انتخاب گردید؛ دلیل انتخاب بخشِ گروه­ها این بود که فرد با اختیار و انتخاب خود می­تواند به ایجاد گروهی دست بزند و یا در گروهی که در مورد موضوع دلخواه فرد فعالیت دارند مشارکت کرده و از سرمایه اجتماعی حاصل از عضویت و یا هدایت آن گروه و ارتباطات شبکه­ای بهره­مند گردد؛ وقتی که فرد به ایجاد گروهی خاص در مورد موضوع مورد علاقه خود اقدام نمود، مسئولیت زیرمجموعه­ای از جامعه را بر عهده گرفته است که از آن پس با اقدامات گوناگون به راهبری و هدایت گروه می­پردازد؛ در مقاله حاضر به مطالعه گروه­هایی که افراد جوان با انتخاب و اختیار خود اقدام به تاسیس آنها نموده­اند در مقایسه با گروه­هایی با مدیران میانسال پرداخته شده است. شبکه اجتماعی­ای که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است شبکه اجتماعی متخصصان ایران، یو 24، می­باشد. جهت سنجش تاثیر متغیر جوان بودن مدیر گروه و میزان فعالیت و مسئولیت­پذیری مدیر گروه بر فعالیت کلی گروه و همچنین کنترل تاثیر دیگر متغیرها بر فرآیند مطالعه و تحلیل از میان گروه­های تخصصی فعال در شبکه اجتماعی یو 24 و بر اساس متغیرهای عنوان گروه، جایگاه گروه در دسته­بندی موضوعی گروه­های یو 24، معرفی­نامه مقدماتی گروه، میزان فعالیت گروه بر اساس آمار شبکه اجتماعی یو 24، چهار گروه چهارتایی که از میان آنها دو گروه چهارتایی از میان گروه­های فعال و دو گروه چهارتایی نیز از میان گروه­های عادی شبکه، انتخاب شدند که ویژگی­هایی همسان با گروه­های قبلی داشته باشند؛ از این گروه­ها دو گروه چهارتایی مدیران جوان داشته و دو گروه چهارتایی دیگر نیز مدیرانی میانسال داشته­اند. نتایج مقایسه میانگین­های گروه­های آزمون و گواه به روش تحلیل واریانس یک­طرفه در مورد شاخص­های تعداد اعضا، تعداد پیام­ها، میزان بازخورد ایجاد شده در اثر فعالیت­های مدیر، تعداد کل بازخورد ارائه شده به فعالیت­های گروه، میانگین میزان جذابیت فعالیت­های گروه و میانگین فعالیت کلی گروه (زمان به روز شدن) معنادار بوده است به عبارت دیگر در تمامی این شاخص­ها در صورتی که مدیر گروه جوان­تر بوده است میزان فعالیت گروه افزایش یافته است، جز در مورد شاخص تعداد پیام­های به اشتراک گذاشته شده توسط مدیر که جوان­تر بودن یا میانسال بودن مدیر گروه تاثیر معناداری بر میزان این شاخص نداشته است.

واژگان کلیدی: شبکه­های اجتماعی مجازی، مسئولیت­پذیری اجتماعی، جوانان، شبکه اجتماعی متخصصان ایران، یو 24

Advertisements

2 thoughts on “همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s